Raons per les quals en Agora Sant Cugat International School creiem que educar en esport és educar en salut

L’esport és molt present al nostre centre i som plenament conscients que la salut física és essencial per aconseguir el benestar també a nivell emocional, per això apostem per fomentar la pràctica esportiva i oferim diferents esdeveniments i activitats per  impulsar-la.

«Mens sana in corpore sano», tots coneixem aquesta popular cita que procedeix dels poemes satírics escrits per l’autor romà Juvenal, i que significa «Ment sana en un cos sa». A Agora Sant Cugat International School, l’esport és una part integral del pla d’estudis i inculquem als nostres alumnes la passió pel mateix i els hàbits saludables perquè es converteixin en adults equilibrats físicament i emocional. En els últims anys, hem reforçat aquesta faceta i hem apostat per això.

Raons per les quals cal que l’esport tingui un paper important en l’educació

  • Reforça el treball en equip i el sentiment de pertinença: per a nosaltres és important educar en valors com el respecte, la tolerància, l’automillora, la responsabilitat i el compromís social i tots ells es fomenten també en l’esport. En realitzar activitats esportives en equips, per exemple, es fomenta la unió, la companyonia i el treball en equip, s’aprèn a respectar els companys i es desenvolupa el sentiment de pertinença a un grup.
  • Ensenya el valor de l’esforç: la pràctica d’esport suposa esforç i esperit de superació. L’automillora és un objectiu clar en el nostre centre i la pràctica esportiva ensenya el fet que, per aconseguir-lo, és necessari l’esforç. A més, esforçar-se té recompensa i no parlem de premis materials: «els nens han de saber que l’esforç porta una recompensa. D’una banda, tenim el reconeixement del grup, que ens anima perquè hem fet alguna cosa bé. Però l’altra part és encara més important: el reconeixement personal. Els nens són conscients de les seves capacitats i estan orgullosos de si mateixos quan saben que s’han esforçat i han fet alguna cosa bé» afirma Beatriz Lucaya, doctora de la UIC en Ciències Socials en una entrevista a La Vanguardia.
  • Aporta disciplina: la pràctica d’esport ensenya disciplina, hi ha normes i regles que s’han de respectar i això també ajuda que els alumnes es familiaritzin amb el respecte .envers aquestes normes.
  • Ajuda a trobar l’equilibri físic i mental: fer exercici ajuda a alliberar l’estrès i deixar anar les tensions acumulades. Amb la pràctica d’esport el cos allibera endorfines, provocant una sensació de benestar i de plaer, a més, actuen com un analgèsic natural.
  • Reforça el sistema immune: fer exercici moderat de manera regular enforteix les defenses, afavorint un millor estat de salut.
  • Fomenta la companyonia i l’amistat: L’esport també fomenta la companyonia entre els alumnes i permet socialitzar i establir relacions socials, una cosa molt important en la infància i l’adolescència.
  • Tolerància a la frustració i lliçó de realitat: «L’esport t’ensenya que les coses no surtin com tu vols» defensa Pedro García Aguado, presentador del polèmic programa de joves conflictius Hermano Mayor i exjugador professional de waterpolo. Sens dubte acceptar que això és així és un gran ensenyament per treballar la tolerància a la frustració, per aprendre a esforçar-se i és una lliçó de vida bàsica.

Com es desenvolupen les activitats esportives al nostre centre?

  • Instal·lacions: per al desenvolupament de les activitats esportives en el nostre centre, comptem amb 13.715m2 d’instal·lacions, amb un camp de futbol reglamentari de gespa artificial, quatre pistes poliesportives i dos gimnasos, entre moltes altres.
  • Exercici regular i competicions: fomentem l’exercici a tots els nivells i, per exemple, els alumnes tenen una sessió setmanal de natació a Infantil i Primària. Durant les classes d’Educació Física també es practiquen múltiples esports, com handbol, voleibol, beisbol, hoquei, rugbi, acrosport, bàdminton o tennis.

Els nostres estudiants també participen en lligues escolars i federades, en més de cinc esdeveniments esportius a l’any, com la setmana d’esquí i surf de neu a Andorra i La Molina;  la «Bicicletada» Contra la fam i el Torneig Fair Play a la Festa Major; l’Sport ‘s Day o el Festival de Gimnàstica Rítmica i Dansa.

Durant el curs, es realitzen trobades esportives organitzades pel col·legi i pel grup Globeducate, en els quals es promou l’esport i la competició sana amb el segell característic del nostre col·legi d’educació internacional, ja que en els Globeducate Olympic Games competeixen més de 500 esportistes de diferents escoles del món.

Aprofitem les vacances d’estiu i de Setmana Santa per fomentar també la pràctica d’exercici i promoure un estil de vida saludable entre els estudiants, per això, organitzem campus i programes multiesportius o de tecnificació en diferents modalitats.

  • Activitats extraescolars: oferim futbol, ​​bàsquet, natació, atletisme, gimnàstica rítmica, tennis, pàdel, judo, tennis de taula, escacs, esgrima i futbol sala.
  • Educació en nutrició: per gaudir d’un bon estat de salut, no només és important l’exercici, sabem que l’alimentació també és fonamental, per això, complementem l’activitat esportiva del nostre centre amb un projecte integral de salut amb el qual eduquem en nutrició i hàbits d’alimentació saludables.
  • Grans iniciatives: el nostre compromís amb l’esport va més enllà, de manera que ens vam llançar també a dur a terme iniciatives esportives de més envergadura: organitzem puntualment esdeveniments com el Torneig Volkswagen Júnior Màsters de futbol i trobades amb esportistes d’elit com el campió del món de pàdel Fernando Belasteguin; l’exalumne i jugador de l’Espanyol FC David López; la campiona de natació sincronitzada Gemma Mengual o jugadors professionals de les seccions del FC Barcelona.

L’esport és salut i ha de ser molt present a les escoles, ja que suposa una bona «escola de vida» per als nens. Aporta valors, ensenya disciplina, inculca el valor de l’esforç i proporciona salut tant a nivell físic com mental. Una activitat tan beneficiosa com necessària que ha de tenir el seu espai corresponent en l’entorn educatiu i formar part del projecte d’un col·legi.

13 / 04 / 21